סמנ/י את הניוזלטרים שהנך מעוניינ/ת לקבל ולחצ/י על הלחצן
מגה מוטור - דבר המערכת
השבוע במגהמה נספר לכם על שנת שיא לסולאריס, קיה סול חשמלית מוכנה להשקה, כנס סייבר בתחבורה ומי יטפל במכוניות מיובאות? על ידיעות אלה ואחרות במייל עיתון החדש. קריאה מהנה!
 
מי יטפל במכוניות מיובאות?
ועדת הכלכלה של הכנסת, הממשיכה בדיונים בחוק רישוי שירותים לרכב, שנועד לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים, החלה לעסוק בלב הרפורמה ולדון בהסדרים החדשים שמציע משרד התחבורה לרישיון יבואנים ישירים ורישיון יבואנים עקיפים. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד שרית זוכוביצקי אור, הסבירה כי לב הרפורמה מסדיר שני סוגי יבואנים, יבואן ישיר שהתקשר עם היצרן ויבואן עקיף שהתקשר עם סוכן בחו"ל שיש לו קשר עם היצרן. היא הוסיפה כי היבואנים יצטרכו לתת אחריות, שירותי קריאה חוזרת (ריקול) ושירותי תחזוקה. סמנכ"ל מנהל תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי הכוונה לחייב את היבואנים הישירים לתת שירות גם לרכבים שהביאו יבואנים אחרים.
"זיהינו שאחד החסמים בענף הוא שהיבואנים החדשים לא מצליחים לקבל אפשרות לממש את אחריות היצרן". פלור הוסיף כי המחלוקת עם היבואנים הישירים נוגעת לסירובם לטפל בדגמים שהם לא מייבאים, ואמר כי כך נהוג באירופה. עוד אמר פלור כי המשרד טיפל בנושא השיפוי, כך שהיצרן יתחייב לשאת בעלויות הטיפול של כל הרכבים שבאחריותו. היועץ המשפטי של איגוד יבואני הרכב, עו"ד אודי שניידר, אמר מנגד כי היבואנים הישירים אינם נציגים של היצרנים, ואסור לחייב אותם לטפל במכוניות שלא הם הביאו לארץ. "היבואנים הישירים לא יודעים לטפל בדגמים אחרים שלא הם מייבאים". נשיא האיגוד, יקי אנוך, הוסיף כי "משרד התחבורה מנסה לקחת משהו שנמצא תחת אחריותו ולהעביר אותו לגוף מסחרי".
 
סייבר בתחבורה
ב-18 בפברואר תקיים עמותת EcoMotion, בשיתוף אוניברסיטת ת"א, את כנס הסייבר לתחבורה הראשון בישראל - Transportation Cyber Security.



הכנס יעסוק בנושא אבטחת מידע וסייבר בעולם הרכב, האיומים ודרכי ההתמודדות עם סכנות העתיד ל"מכונית החכמה" וייקחו בו חלק מומחים המייצגים מספר תחומים בענף, בנושאי איומים על רכבים ותשתיות, מגמות עולמיות בתחום, רגולציה והזדמנויות. הכנס ייערך כאמור ב-18 בפברואר בין השעות 13:30 ל-15:30. האירוע אף יכלול הדגמות לסיטואציות אפשריות למצבי סיכון למכוניות הנובעים מאיומי סייבר.
 
מכונית קונספט חדשה להונדה
חברת הונדה הציגה בתערוכת המכוניות אוטו אקספו ה-12 הנערכת בימים אלה בהודו, את מכונית הקונפסט ויז'ן XS-1. זהו דגם מחקרי שבו מוצג חזון הונדה לעתיד המכונית. הדגם מבוסס על קונספט המכונה אמ./אמ (דגש מירבי על הצד האנושי) ובדגם זה משולבים שני ערכים לכאורה מנוגדים, כמו עיצוב חיצוני ספורטיבי עם מרחב פנים מעולה והכל בגוף של מכונית קומפקטית.



ההונדה ויז'ן XS-1 תוכננה להציג את יכולת היצירתיות של מתכנני מכוניות הונדה ואת הפוטנציאל שיש למכוניות קומפקטיות מעין זו, לשיווק בהודו ובמדינות מתפתחות אחרות. לדגם הקונספט שלוש שורות מושבים עם יכולת הסעה של עד 7 נוסעים, המכונית היא ספורטיבית ומגוונת והדלתות המחליקות מאפשרות גישה נוחה ביותר לכל שלוש שורות המושבים.
 
קיה סול חשמלית עוד השנה
קיה, יצרן המכוניות הדרום קוריאני, הציג בתערוכת המכוניות של שיקאגו שתי מכוניות עם מערכות הנעה אלטרנטיביות: קיה סול חשמלית וקיה אופטימה הייבריד. קיה סול החשמלית תשווק בארה"ב החל מהרבעון השלישי של השנה ואחר כך היא תשווק גם באירופה. זו תהיה המכונית בעלת אפס זיהום הראשונה של קיה. לדברי קיה הבעיה העיקרית של מכוניות חשמליות עד כה היתה טווח הנסיעה הקצר.



הקיה סול מתמודדת עם בעיה זו באמצעות יישום של מצבר פולימר ליתיום יון בעל צפיפות אנרגיה גבוהה. המצבר בנפח של 27 קילו-וואט/שעה מותקן מתחת לריצפת המכונית והוא צפוי להעניק לה טווח של 140 עד 160 ק"מ לטעינה. הטעינה של המכונית יכולה להתבצע בקלות משקע ביתי של 120 וולט (בארה"ב) או 240 וולט, ללא צורך בציוד יעודי. כדי להגדיל את טווח הנסיעה לסול החשמלית מערכת בלימה רגנרטיבית דור שלישי שיכולה להפוך 12 אחוזים מהאנרגיה הקינטית הנוצרת בבלימה לאנרגיה חשמלית.
 
השקעה של 60 מיליון דולר ב-DMAX
חברת DMAX תשקיע כ-60 מיליון דולר בשינויים במנועים אותם היא מייצרת, כדי שהם יעמדו בתקני פליטה וזיהום אוויר. ההשקעה תאפשר שימור של 500 מקומות עבודה במיזם המשותף לאיסוזו ולג'נרל מוטורס.



המיזם DMAX נוסד ב-1998 ומאז תחילת הייצור במפעל בשנת 2000 יוצרו בו 1.6 מיליון מנועי דיזל למשאיות. ג'נרל מוטורס מחזיקה ב-60 אחוזים ממניות המיזם המשותף בעוד איסוזו מחזיקה ב-40 האחוזים הנותרים. מאז שנת 2000 הושקעו במפעל ב-DMAX סכומים של כ-760 מיליון דולר.
 
ניסאן ליף מתקדמת בבריטניה
ניסאן בריטניה רשמה בחודש ינואר שיא במסירות הניסאן ליף, המכונית החשמלית היפנית, כאשר בינואר 2014 נמסרו 230 מכוניות חשמליות. זהו גידול של אלפי אחוזים בהשוואה לינואר 2013, הנובע בין השאר מתחילת הייצור של דגם הליף במפעל של ניסאן בסנדרלנד. בסך הכל ניסאן מסרה בבריטניה מעל 3,000 כלי רכב מדגם הליף.



בחודש שעבר ניסאן גם מסרה את מכונית הניסאן ליף ה-100 אלף מאז תחילת השיווק של הדגם לפני מספר שנים. מכונית ה-100 אלף נמסרה לרופא השיניים הבריטי ברק גראמר. בנוסף לכך ניסאן מציינת את הפריסה של תחנות הטעינה המהירה למכוניות חשמליות באירופה ובייחוד באי הבריטי. כ-1,000 תחנות טעינה מהירה נפרסו באירופה, 195 מהם באי הבריטי.
 
ועדת הכלכלה והרכבת הקלה
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק תחבורה ציבורית, שנועדה להסיר חסמים בתחומי התכנון, הביצוע והמימון, על מנת להאיץ הקמת מסילות ברזל ארציות ומקומיות. בפתח הישיבה אמר היו"ר ברוורמן כי ישראל נמצאת בפיגור ניכר מול העולם המערבי בכל הקשור לנושא הסעת המונים. לדבריו, ברוב המקרים שרים גוזרים את אותו סרט מספר פעמים, בעוד שהפרויקטים לא מתקדמים. לכן, הוסיף ח"כ ברוורמן, בכוונתו לקדם את הדיונים בהצעת החוק כדי לאפשר את קידום הפרויקטים התקועים.
רכז תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, אשר דולב, אמר כי בכל שנה נגרם למשק נזק של כ-40 מיליארד שקל כתוצאה מהתלות בשימוש ברכב הפרטי, בנוסף לאבדן אדיר של שעות עבודה, נזקי זיהום סביבתי ותאונות דרכים. הוא הוסיף כי החוקים הקיימים לא מתאימים להקמת הפרויקטים הנדרשים בגוש דן. הוא הסביר כי ההצעה מורכבת משלושה פרקים, כאשר הפרק הראשון עוסק במתן סמכויות למקים מסילת ברזל להיכנס למקרקעין לצורך ביצוע סקרים הנדסיים ושמירה על מבנים, הפרק השני עוסק בסמכויות להפקעת שטחים לצורך הקמת אתרי התארגנות זמניים והפרק השלישי עוסק באכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית בערים.
 
שנת שיא לסולאריס
סולאריס, יצרן האוטובוסים הפולני, סיים את שנת 2013 עם תוצאות שיא ושימר את המובילות שיש לו בשוק האוטובוסים הפולני שנה 11 ברציפות. בו בזמן החברה חיזקה את נוכחותה גם בשווקי חוץ כשהיא שיגרה מספר שיא של אוטובוסים. בשנת 2013 החברה מסרה 1,032 אוטובוסים, המספר הגבוה ביותר ב-18 השנים של פעילות היצרן. השיא הקודם נקבע ב-2011 כאשר החברה מסרה 1,205 טראמס ואוטובוסים.



במהלך 2013 סולאריס מסרה 292 אוטובוסים בפולין, 251 מהם היו בעלי ריצפה נמוכה, 36 טרוליבוסים מדגם טרולינו ו-5 אוטובוסים בינעירוניים מסידרת אינטראורבינו. החברה גם הגדילה את מספר הלקוחות שלה כשמכרה אוטובוסים לשלוש ערים בפולין שעד כה לא רכשו ממנה כלי רכב. פלח השוק של סולאריס בפולין הגיע ל-53 אחוזים והחברה נותרה מובילת השוק ללא תחרות.
 
 
לחצ/י כאן להעברת ידיעות, בקשות וכן להוסיף מנוי או לבטלו.